НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧА РОБОТА

        Організація практики здобувачів освіти Коледжу фахової передвищої освіти Комунального закладу вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» регулюється Законами України «Про вищу освіту», «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту», Положенням про практичну підготовку здобувачів фахової передвищої освіти Коледжу КЗВО «ВГПК», іншими нормативно-правовими документами.

        Педагогічна Конституція Європи (2013), прийнята Асоціацією ректорів педагогічних університетів, яка стала стратегічним документом, що окреслює концептуальну платформу педагогічної освіти об’єднаної Європи ХХІ ст., визначає педагогічну практику як один із філософсько-методологічних принципів та основу ефективності педагогічного процесу підготовки здобувачів освіти. У названому документі наголошено на її діяльнісному (трудовому) та предметному характері як джерела й механізму освоєння педагогічного та соціального досвіду, критерію істини педагогічного процесу, поза якого неможлива підготовка майбутніх педагогів.

        Практична підготовка – це стрижень професійної підготовки, фактор ефективності компетентнісного підходу, що передбачає підготовку до виконання конкретних завдань, передбачених майбутньою практичною діяльністю. Ще П. Блонський говорив: «Неможливо навчити лише одними книгами … Необхідна практика, але не копіююча, а  творча і усвідомлена».

        Система практичної підготовки у поєднанні з теоретичними знаннями робить наших здобувачів освіти фахівцями, вона є обов’язковим компонентом професійного становлення, її проходження необхідне для здобуття освітньо-професійного ступеня фахового молодшого бакалавра.

        Коледж готує фахових молодших бакалаврів за спеціальностями 012 Дошкільна освіта, 013 Початкова освіта, 014 Середня освіта (Фізична культура), 014 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво), 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» відповідних освітньо-професійних програм, а також у 2024-му році розпочав підготовку здобувачів освіти за спеціальністю 015 Професійна освіта (спеціалізація 015.39 Професійна освіта (Цифрові технології)).

        У кожної спеціальності є своя система практичної підготовки, що відповідає вимогам освітньо-професійної програми, принципам послідовності, наступності, дозволяє адаптуватись у професії.

        Кваліфікації, пов’язані з педагогікою, мають значний сегмент активної практики.

       

Майбутні вихователі закладів дошкільної освіти саме під час проходження різних видів пробної та довготривалої практики мають змогу закріпити здобуті теоретичні знання, у них формуються практичні уміння в організації дитячого колективу. Професійне керівництво педагогічною практикою здобувачів з боку методистів та вихователів закладів дошкільної освіти дає їм змогу навчитись проводити режимні процеси та заняття в різних вікових групах, діагностувати розвиток дітей, вивчати їх вікові та індивідуальні особливості.

      

  У поступовій адаптації до професії здобувачів освіти, які свою майбутню діяльність пов’язують з закладами загальної середньої освіти, значну роль відіграють навчальні практики, серед яких практика з природознавства і краєзнавства майбутніх вчителів початкових класів, табірні збори із зимових і літніх видів спорту вчителів фізичної культури, фольклорна практика вчителів музичного мистецтва. Особливе захоплення викликає у здобувачів педагогічної освіти табірний збір з підготовки до роботи з дітьми влітку.

        Майбутні вчителі початкових класів, музичні керівники закладів дошкільної освіти, вчителі музики, вчителі фізичної культури закладів загальної середньої освіти проводять пропедевтичну психолого-педагогічну практику, пробні уроки та заняття, практику в дитячих оздоровчих таборах.

Пробні уроки здобувачів освіти спеціальності 013 Початкова освіта

Пробні уроки здобувачів освіти спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура)

Новорічні ранки, підготовлені і проведені здобувачами освіти спеціальності

014 Середня освіта (Музичне мистецтво) в закладах дошкільної освіти міста Вінниці

        Фахові молодші бакалаври, крім основної, отримуватимуть і практичну підготовку за індивідуальною освітньою траєкторією, що визначається, як правило, відповідно до потреб ринку праці: «керівник спортивних секцій, клубів» (спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура)), «вихователь дітей логопедичних груп», «асистент педагога з інклюзивної освіти»,  «фахівець з коригувального навчання» (спеціальність 012 Дошкільна освіта), «організатор позакласної і позашкільної виховної роботи», «фахівець з соціально-правового захисту» (спеціальність 013 Початкова освіта). 

        Переддипломна практика охоплює всі аспекти педагогічної діяльності педагога: навчальну, виховну, методичну роботу, спілкування з батьками, участь у заходах закладу освіти.

        Здобувачі освіти, які навчаються за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок, в системі практичної підготовки мають багато навчальних практик, що дає їм можливість  підготуватися до якісного виконання своїх обов’язків в установах різних типів і форм власності: банках, соціальних інституціях, на виробництві тощо.  Під час практики з банківських операцій у комерційних банках АТ ПРИВАТбанк, ОТР банк, АТ «Ощадбанк», ПАТ ПУМБ удосконалюються не тільки загальні, а й спеціальні (фахові) компетентності,

        Технологічна практика «Фінанси підприємств» проходить на підприємствах різних форм власності Вінниці та Вінницької області.

        Така система практичної підготовки здобувачів Коледжу фахової передвищої освіти дозволяє повною мірою реалізувати завдання практики з усіх спеціальностей: створення умов для ефективної адаптації майбутнього фахівця в професійному просторі, засвоєння особистістю середовища і моделей професійної поведінки; формування в реальних умовах професійних навичок в різних ситуаціях, характерних для майбутньої професійної діяльності на основі одержаних теоретичних знань.

        Сучасний стан національної системи освіти підвищує вимоги до рівня професійної підготовки, яка є важливим моментом у формуванні самооцінки професійно важливих якостей, усвідомлення себе в ролі фахівця. Розуміння цього стає поштовхом до самовдосконалення, розвитку здібностей, удосконалення умінь, необхідних для майбутньої діяльності.


Валентина СВЕРЛОВИЧ,
заступник з навчально-виробничої практики
КЗВО «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж»

ПІДСУМКОВІ КОНФЕРЕНЦІЇ: ЇХ ВИДИ, ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ, РОЛЬ У ПРАКТИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ (З ДОСВІДУ РОБОТИ)

Будь-яка якісна освіта, як вища, так і  фахова передвища, неможлива без стрункої, продуманої, логічно побудованої системи практичної підготовки, адже основна цінність такої освіти – практикоорієнтованість.

Багаточисельні освітньо-професійні програми за різними спеціальностями мають, в той же час, спільні етапи, серед яких настановчі і підсумкові конференції.

Перші важливі тим, що визначають мету, цілі, обсяг будь-якого виду практики, окреслюють компетентності, які можна здобути в її процесі, очікувані результати, права і обов’язки кожної зі сторін. Саме якістю настановчих конференцій великою мірою обумовлюється успішність самої практики.

Підсумкові конференції дають можливість узагальнити не тільки здобутки, а й проблеми, які виникали у процесі проходження практики, знайти шляхи їх подолання і покращення.

Саме тому настановчі і підсумкові конференції є стрижнем, на який накладаються інші форми роботи, що збагачують зміст самих практик, дають можливість поєднати теоретичні знання з практичними уміннями і навичками, під час переддипломної практики зібрати матеріал для практичної частини курсової роботи.

Є форми роботи, які можна віднести до універсальних, тому що вони можуть бути ефективною частиною формату і настановчої, і підсумкової конференцій. Умисно не будемо ділити їх на класичні та інноваційні, оцінюватимемо з точки зору ефективності.

На нашу думку, гостьові лекції, майстер-класи, тренінги, зустрічі, які проводяться фахівцями-практиками або за їх участю, можуть передувати настановчій конференції, бути її частиною. Але так само вони доцільні і як частина формату підсумкових конференцій, адже традиційні індивідуальні звіти в більшості випадків відійшли у минуле. Коефіцієнт корисної дії від таких форм роботи збільшується і завдяки тому, що ми запрошуємо на них колишніх випускників, які виступають стейкхолдерами, можуть брати участь в опитуванні щодо якості як освітньої програми в цілому, так і конкретного виду практики зокрема, допомагати удосконалювати якість підготовки здобувачів. Заклад освіти, у свою чергу, поповнює банк даних випускників, збирає інформацію щодо їх кар’єрного росту, сприяє працевлаштуванню нинішніх здобувачів.

Ефективність, дієвість цих заходів можна підсилити створенням творчих галерей, мап педагогічного досвіду, методичного вернісажу, методичної панорами, бюро педагогічних знахідок, бібліографічних оглядів тощо, що можуть бути корисними у подальшій роботі.

Вибір форм визначається різними чинниками, серед яких цікавість за формою і змістом, збалансованість і головне – інтерактивність. А вибір широкий: і вищезгадані форми роботи,  і науково-практичні, науково-методичні конференції, круглі столи, проблемні столи, методичні мости, бенефіси, естафети, гостини, посиденьки, вечори запитань і відповідей, дискусії, різноманітні конкурсні програми. Організатори таких дійств враховують тематику, представництво, аудиторію, інші чинники.

  Зустрічі у вузькому колі зацікавлених осіб можуть за дієвістю не поступатися масштабним офіційним подіям.

І ці висновки нами зроблено з  власного досвіду роботи.

7 травня 2025 року у коледжі було проведено ІІ-у Всеукраїнську науково-практичну конференцію з міжнародною участю «Сучасна дошкільна освіта: тенденції та перспективи розвитку», яку модерувала доктор філософії, завідувач кафедри теорії, фахових методик та технологій дошкільної освіти КЗВО «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» Любов Токар.

Конференція зібрала провідних науковців, педагогів-практиків та здобувачів освіти з різних регіонів України та з-за кордону. Виступи учасників конференції були присвячені актуальним проблемам дошкілля: сучасним підходам до забезпечення якості управління в системі дошкільної освіти, психолого-педагогічному супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього середовища; національно-патріотичному вихованню дітей дошкільного віку; впровадженню сучасних інноваційних технологій в освітній процес закладів дошкільної освіти; цифровізації як ресурсному забезпеченню якості дошкільної освіти; актуальним проблемам підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в умовах сьогодення; європейській інтеграції у сфері освіти і науки.

12 травня 2025 року заступник декана факультету дошкільної освіти та музичного мистецтва Тетяна Федчишина організувала захід, який провели члени адміністрації КЗ “ДНЗ 6 ВМР”: завідувач Лариса Гаріпова та методист Оксана Іскра. Відбулась яскрава та емоційна зустріч зі здобувачами освіти – «Бабусина світлиця».

Учасники мали змогу поринути в атмосферу затишку української оселі, почути цікаві розповіді, нормативну базу створення музею, побачити цікаві старовинні експонати.
Гості охарактеризували особливості роботи вихователів у світлі нового закону “Про дошкільну освіту”, поділилися практичним досвідом інновацій у КЗ” ДНЗ 6 ВМР”
Стейкхолдери подарували факультету матеріали від Освітнього омбудсмена України щодо безпеки дітей, форм родинного виховання, інклюзивної освіти.
Здобувачі освітньо-професійної програми «Початкова освіта» мали можливість не тільки підвести підсумки переддипломної педагогічної практики, а й ознайомитися з інноваціями у цій галузі.
Семінар-практикум, який провела для викладачів і здобувачів вчителька першого класу Вінницької гуманітарної початкової школи № 25 Інна Мануляк, познайомив їх з новим проєктом «Освіта. Діти. Майбутнє».
На щире переконання пані Інни, цей проєкт — не просто набір інструментів, а філософія навчання, в центрі якої знаходиться дитина, її розвиток, емоційне благополуччя та бажання навчатися.
Дуже цінно було почути про практичний досвід реалізації моделі, побачити реальні приклади та отримати натхнення до змін.

Валентина Вітюк, професор, заступник декана з навчальної роботи факультету педагогічної освіти та соціальної роботи, доктор педагогічних наук Волинського національного університету імені Лесі Українки, яка є
освітнім координатором Міжнародного проєкту «Підприємливі діти» (Університет Марії Кюрі-Склодовської (MCSU) Люблін, Польща – Волинський національний університет імені Лесі Українки (ЛУВНУ) Луцьк, Україна), на гостьовій лекції поділилася з викладачами і здобувачами досвідом такого цікавого і сучасного напрямку роботи.

У рамках реалізації проєкту “Підприємливі діти”, зазначила пані Валентина, відбулося 5 теоретичних занять: талант-шоу, майстер-класи, виробничі візити дітей на підприємства-партнери, втілення власного бізнес-проєкту та заключний гала-концерт.
Здобувачі філологічного факультету підводили свої підсумки проведених практик: пропедевтичної, практики «Пробні уроки» і переддипломної педагогічної.
Мета проведених конференцій – набуття професіійних компетентностей, необхідних сучасному вчителю – була реалізована по-різному.

Тема «Практика – ефективний шлях до професійного становлення» була у центрі уваги здобувачів та їх керівників-методистів, які спостерігали уроки, які проводили вчителі різних шкіл (пропедевтична практика).
Докладно було розглянуто і проаналізовано на матеріалі спостережень питання створення і використання навчально-дидактичних матеріалів як необхідної умови сучасного уроку, комунікативний і технологічний критерії формування професійної компетентності майбутніх вчителів, шляхи і можливості оптимізації структури навчального матеріалу, серед яких практикантам як особливо важливі були визначені врахування вікових особливостей дітей, позитивного ставлення, створення ситуації успіху тощо.

Бакалаврські читання форуму молодих англістів «Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі: шляхи інтеграції педагогічної практики та написання наукових робіт» – нова форма робота із захисту практики «Пробні уроки» здобувачами філологічного факультету третього курсу, яка успішно реалізувала складну мету поєднання науково-теоретичної і практичної підготовки.

Вже другий рік поспіль захист переддипломної практики на цьому факультеті відбувається у формі Конкурсу педагогічної майстерності. Цьогоріч темою було обрано «Від креативного педагога до успішного учня – від компетентного фахівця до процвітаючої країни». Конкурси «Творчий портрет», «Ситуація», «10 порад для студентів вашої спеціальності», «Фахівець у своїй професії», конкурс вболівальників з цікавими завданнями, як-от: незвичне життя речей, ідея для інтерактивної гри «Подорож. Синоніми, антоніми» тощо не залишили байдужими ні учасників, ні глядачів, ні членів журі.

Ми переконані, що наша молодь найкраща, талановита, і намагаємося робити те, що в наших силах, щоб вона могла реалізувати себе на своїй землі, у своїй країні.

За матеріалом зі шпальт інформаційного вісника
«Освітня траєкторія» №5(62)
травень 2025


ВИДИ ПРАКТИКИ  ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ  ОПП ДОШКІЛЬНА ОСВІТА (ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 012 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА)

ВИДИ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ОПП ПОЧАТКОВА ОСВІТА (ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 013 ПОЧАТКОВА ОСВІТА)

ВИДИ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 014 СЕРЕДНЯ ОСВІТА ЗА ПРЕДМЕТНОЮ СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 014.11 СЕРЕДНЯ ОСВІТА.ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА

ВИДИ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 014 СЕРЕДНЯ ОСВІТА ЗА ПРЕДМЕТНОЮ СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 014.13 СЕРЕДНЯ ОСВІТА.МИСТЕЦТВО.МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

ВИДИ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ОПП ФІНАНСИ І КРЕДИТ (ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 072 ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ)