КЗВО «Вінницький
гуманітарно-педагогічний коледж»
Практика здобувачів освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)
Педагогічна практика здобувачів освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) є важливою складовою частиною професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва та керівників музичних в закладах дошкільної освіти, реалізація якої забезпечує поєднання теоретичної підготовки майбутніх спеціалістів з практичною діяльністю в педагогічному закладі, а також сприяє формуванню творчого відношення до педагогічної діяльності. Організація педагогічної практики регламентується Положенням про практичну підготовку здобувачів фахової передвищої освіти КЗВО «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж», що визначає засади організації, проведення, оцінювання та забезпечення практичної підготовки здобувачів фахової передвищої освіти за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Музичне мистецтво).
Чітка система організації всіх видів практики сприяє планомірній адаптації здобувачів фахової передвищої освіти до майбутньої педагогічної діяльності. Вона здійснюється в умовах професійної діяльності під керівництвом викладача-методиста коледжу та фахівця від бази практики та забезпечує усі необхідні умови для практичної реалізації набутих знань, навичок і вмінь, фахових компетенцій здобувача освіти, можливостей творчої самореалізації та професійного самовдосконалення. Створюючи умови, максимально наближені до реальних під час самостійної педагогічної діяльності у ЗЗСО та ЗДО, педагогічна практика реалізує сприятливі передумови для формування основ професійної майстерності, саме тому вона виступає органічною складовою єдиного навчально-виховного процесу, психолого-педагогічної та методичної підготовки майбутнього вчителя й музичного керівника, пов’язуючи теоретичне навчання здобувача освіти з його майбутньою самостійною роботою в закладах освіти.
Практика здобувачів освіти проводиться на базах практики, діяльність яких відповідає напряму їхньої підготовки та може забезпечити усі необхідні умови для виконання програми практики. Бази практик в особі їх керівників разом з представниками коледжу несуть відповідальність за організацію, якість і результати практики здобувачів.
Програма практичної підготовки здобувачів освіти передбачає проходження різних видів практик у закладах освіти, а саме:
• пропедевтична психолого-педагогічна практика в закладах загальної середньої освіти (IV семестр), за час проходження якої у здобувачів освіти формуються педагогічні вміння та навички організації й проведення виховної роботи з учнями; виконання функцій вчителя-класовода, підготовки і проведення різних форм позакласної виховної роботи з використанням виховних інноваційних технологій; використання різних методів та форм організації виховної роботи в ЗЗСО з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів; обміну досвідом з колегами, батьками вихованців з питань виховної роботи; здатність до аналізу власної виховної педагогічної діяльності.
• фольклорна практика (IV семестр) спрямована на закріплення знань і навичок з освітнього компоненту «Українська народна музична творчість», на художньо- естетичне та національно-патріотичне виховання здобувачів освіти завдяки ознайомленню з місцевими традиціями музичного фольклору. Запис народної творчості – одне з чільних завдань даного виду практики, адже український фольклор – важливий засіб виховання підростаючого покоління. Оволодіваючи професійними навичками польової роботи, у здобувачів освіти формуються вміння дослідницької та пошукової діяльності; вміння спостерігати, порівнювати та аналізувати фольклорні факти; документувати результати практики та застосовувати музичні знання в освітньому процесі. Результатом проходження фольклорної практики є розвиток комунікативних здібностей та навичок роботи з інноваційними технологіями у професійній діяльності; удосконалення фахової підготовки та професійних компетентностей здобувачів освіти
• практична підготовка: спостереження і музичні заняття в ЗДО (V семестр), під час роботи якої здобувачі освіти, використовуючи передовий педагогічний досвід та враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей, формують навички роботи з дитячим колективом. Навчаються практично застосовувати музичні знання в освітньому процесі, реалізувати навчальні програми та організовувати музичні заняття, використовуючи сучасні методи та технології викладання музичного мистецтва, що сприяють розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку; формують вміння аналізувати педагогічні ситуації, оцінювати свою діяльність та вдосконалювати професійні компетентності, а також спостерігати й аналізувати педагогічну діяльність, творчо застосовувати набуті теоретичні знання на практиці.
• переддипломна практика музичного керівника в ЗДО (V семестр), під час проходження якої продовжується формування та вдосконалення професійних компетентностей здобувачів освіти для організації освітнього процесу в умовах закладу дошкільної освіти, розвиток їх педагогічних, музично-виконавських та організаційних умінь і навичок, необхідних для успішної роботи з дітьми дошкільного віку; забезпечення готовності до самостійної діяльності як музичного керівника та впровадження творчих підходів до організації музично-виховної діяльності дітей; вміння застосовувати знання з психології, педагогіки, методики музичного виховання на практиці.
• Літня педагогічна практика в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (VІ семестр), метою якої є систематизація й узагальнення теоретичних знань принципів, методів, форм організації літнього відпочинку дітей. На думку О. Яковлевої, «саме в ході цієї практики у майбутніх учителів формується вміння творчо застосовувати теоретичні знання, здійснювати багатоваріантне планування своєї діяльності та діяльності дитячого колективу, особливо в тих умовах, коли школярі знаходяться поза сім’єю». Дитячі заклади оздоровлення та відпочинку є важливим елементом у розвитку здорової та гармонійної особистості. Вони відіграють незамінну роль у формуванні фізичного здоров’я, емоційного благополуччя, тому під час проходження даного виду практики здобувачі освіти набувають професійних, особистісних якостей та знань інноваційних педагогічних методів, соціальних навичок. Під час проходження літньої практики у здобувачів освіти формуються компетентності самостійної роботи з дітьми та підлітками у період літніх канікул; проведення оздоровчих та розважальних заходів. Відбувається розвиток творчих здібностей і потенціалу під час організації та проведення занять в умовах літніх активностей; розвиток професійно-педагогічної спрямованості, інтересу та зацікавленості до роботи з дітьми. Формуються навички розуміння психології дитини, вміння створити безпечне та стимулююче середовище для її розвитку. Тому окрім академічних знань, здобувачі освіти оволодівають навичками організації дозвілля дітей, їхнього оздоровлення та психологічної підтримки.
• практична підготовка: пробні уроки та заняття в ЗЗСО (VІ, VІІ семестри), протягом якої здобувачі освіти здійснюють підготовку до самостійної професійної діяльності в умовах закладів загальної середньої освіти, формують вміння планувати і проводити уроки музичного мистецтва, самостійно розробляти плани-конспекти відповідно до навчальної програми, обирати методи й прийоми, що відповідають віковим особливостям учнів та навчальним цілям; проводити уроки і заняття музичного мистецтва із застосуванням сучасних педагогічних технологій та нових інформаційних засобів навчання; використовувати ефективні методики викладання, розвивати професійні компетенції, застосовувати теоретичні знання на практиці. Під час практичного навчання здійснюється розвиток навичок організації та управління навчально-виховним процесом та ефективного спілкування з учнями.


• Переддипломна педагогічна практика в ЗЗСО (VІІІ семестр) є важливою сполучною ланкою між теоретичною та практичною підготовкою випускників до безпосередньої самостійної роботи в освітніх закладах. Переддипломна практика сприяє формуванню у здобувачів освіти умінь застосовувати різноманітні методи та прийоми навчання, сучасні педагогічні технології та спрямована на апробацію вciєї системи методичної підготовки здобувачів освіти, на розвиток професійних здібностей майбутніх фахівців, на їх адаптацію до умов роботи у сучасних закладах освіти. Переддипломна педагогічна практика допомагає визначити рівень готовності здобувачів освіти до майбутньої професійно-педагогічної діяльності, забезпечує початковий професійний досвід та соціально-професійну адаптацію майбутнього вчителя. Метою переддипломної педагогічної практики є формування оптимально наближених до роботи за фахом системи необхідних педагогічних умінь та навичок, фахових здібностей, особистісно-індивідуального стилю мислення, поведінки та діяльності, необхідних для майбутньої професії.
Таким чином, практика здобувачів освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) є обов’язковим компонентом освітньої програми для здобуття освітнього рівня і набуття професійних компетентностей. Вона є невід’ємною складовою частиною процесу підготовки та здійснюється в умовах професійної діяльності під організаційно-методичним керівництвом викладача-методиста коледжу та фахівця від бази практики. Для ефективної підготовки здобувачів до різних видів практики викладачами коледжу розроблено локально-нормативну, планувальну та звітно-облікову документацію, створено відповідну навчально-методичну базу. Активно проводиться робота зі здобувачами-випускниками, яка спрямована на створення необхідних умов для ефективної реалізації їх права на працю та забезпечення їх конкурентоспроможності на ринку праці.